Este sigur ca unele alimente au proprietatea de a proteja impotriva cancerului, iar altele cresc riscurile de imbolnavire. Iata deci care sunt cele bune si pe care ar trebui sa le eviti

Fructe si legume

Consuma-le fara restrictii, dimineata, la pranz si seara. Studiile au demonstrat ca persoanele care nu mananca fructe si legume deloc sau in cantitate foarte mica au un risc ridicat de a se imbolnavi de cancer. Din acest motiv, tot mai multe state europene, dar si SUA au lansat oficial, prin intermediul ministerelor sanatatii, programe nationale menite sa convinga populatia sa introduca in alimentatie cat mai multe legume si fructe proaspete, pentru ca acestea contin elemente protectoare pentru celule, cum ar fi vitaminele si antioxidantii.

De exemplu, in Finlanda, tara care cu 20 de ani in urma avea cea mai mare rata de maladii cardiovasculare, s-a lansat un program guvernamental menit sa modifice obiceiurile alimentare ale populatiei. Lansat in 1972, programul s-a dovedit un succes – mortalitatea din aceasta cauza s-a redus cu 50 la suta.

Carne rosie – da sau nu?

Studiile au pus in evidenta faptul ca exista o stransa legatura intre aparitia cancerului colonorectal si consumul de carne rosie. Din acest motiv, cel mai bine ar fi ca aceasta sa faca parte din meniu de doar doua ori pe saptamana. Potrivit unui studiu american, marii consumatori de carne rosie prezinta un risc cu 30-40% mai mare de a se imbolnavi de cancer de colon. De asemenea, s-a demonstrat ca persoanele aflate sub tratament care sufera deja de aceasta boala si consuma carne rosie si cereale rafinate prezinta un risc ridicat de recidiva a bolii. In schimb, pentru bolnavii care au o alimentatie exclusiv din legume si fructe proaspete si peste, riscul de recidiva se reduce la 10%.

Pestele si carnea de pui

Potrivit unor studii americane, consumul de carne si peste ar diminua pe termen lung riscul de imbolnavire de cancer colonorectal. Si aceasta nu este totul. Persoanele care mananca mult peste (cel putin 80 g pe zi) prezinta un risc cu 31% mai scazut de imbolnavire fata de cele care consuma doar 10 g pe zi.

Alcoolul – beneficii si riscuri

Unii spun ca ar preveni maladiile cardiovasculare, consumat in cantitati mici, dar se uita ca acesta poate provoca grave disfunctii in organism. Este sigur ca alcoolul este asociat cu riscul de cancer al cavitatii bucale, al faringelui si esofagului. In plus, distruge tesutul hepatic si favorizeaza cancerul de ficat. Berea, in mod particular, favorizeaza aparitia cancerului colonorectal. Asadar, specialistii nu recomanda mai mult de doua pahare de vin pe zi pentru femei si trei pentru barbati.

Minunatul broccoli

Se stie inca din anii ’90 ca un consum ridicat de legume crucifere – broccoli -, reduce riscul de cancer. Studii recente atesta faptul ca daca aceasta leguma este consumata regulat reduce riscul de imbolnavire de cancer colonorectal, pulmonar si de san. De asemenea, la persoanele care o includ in alimentatie, reduce riscul de infectare cu Helicobacter pylori, bacteria care declanseaza gastrita si tumorile la stomac.

Sarea

Cei care consuma multa sare sau mezeluri afumate, branzeturi, conserve, prezinta un risc de sapte ori mai mare de imbolnavire de cancer de stomac decat cei care au o alimentatie moderat sarata. Asa ca specialistii ne sfatuiesc sa nu consumam mai mult de 6 g de sare pe zi.

Ceai contra cancerului ovarian

Specialistii spun ca ceaiul verde sau negru poate avea efecte protectoare fata de diferite tipuri de cancer. Potrivit uui studiu realizat in Suedia, pe 40.000 de femei, cele care beau regulat doua cesti de ceai pe zi au un risc cu 46% mai scazut de a se imbolnavi de cancer ovarian.